Hammerfest

Hammerfest

søndag 21. februar 2016

Hammerfest er HammerBest

Hammerfest by har opplevd en markant vekst og utvikling siden Statoils utbygging av Snøhvitfeltet
kom i full gang i 2001. Dette var også ett av utgangspunktene for Næringslivsdagen 2016 – fra stagnasjon til vekst.


Konferansedelen av Næringslivsdagen ble avholdt på Arktisk Kultursenter(AKS). AKS har på mange måter blitt selve symbolet på den vekst og utvikling som har funnet sted i Hammerfest. Under taket på Hammerfests storstue samles kunst, kultur og næringsliv i skjønn forening. Arrangør av Næringslivsdagen er Hammerfest Næringsforening og styreleder Bjørg Alvestad åpent dagen ved å introdusere ett spennende program. Programmet besto av innledere fra salg- og servicesektoren i byen, samt Hammerfest kommune og Sparebank 1 Nord-Norge som snakket om muligheter i byrommet.

UiT -Norges Arktiske Universitet snakket om utdanningsmuligheter i byen. Sykepleierskolen som de fleste fortsatt kaller den har mange flere muligheter enn bare sykepleierutdanning. Blant tilbyr de fag innen markedsføring og ledelse og lærerutdanning. Jeg synes dette var veldig interessant å vite i og med at jeg alltid bare har trodd utdanningsmulighetene i Hammerfest kun har vært sykepleierutdanning. Dette er absolutt noe som burde kommuniseres bredere ut og som kan tiltrekke  seg mange. Utdanning og kunnskap er kjempeviktig for byutvikling og for fremtidens Hammerfest.

Vår ferske turistsjef Beate Juliussen la frem status på Hammerfest som turistmål. Dessverre er det en nedgang på dette feltet tiltross for en oppgang eller i landet. Dette må vi ta tak i og Hammerfest Turist skal sammen med kommunen og næringslivet legge en såkalt Masterplan for hvordan denne trenden skal snu. Jeg har selv hatt sommerjobb som guide og på Isbjørnklubben(som mange andre Hammefestinger) og er veldig optimistisk. Det er ett enormt potensiale for turismen her. Det er ikke bare vi som bor her som har sett dette potensiale. Under Næringslivsdagen var vi så heldige å få besøk av turistsjef for Litauisk turisme. Han viste til hvordan Litauen har klart å utvikle turisme ut av ingenting. Han var veldig fascinert av svære statuer og foreslo blant annet å bygge verdens største benk og verdens største Snehvitstatue i Hammerfest... Noe som selvfølgelig viste seg å bare være tull! Den Litauiske turistsjefen viste seg å være den helt norske komikeren Armand Viik. Han var veldig overbevisende og veldig morsom både som Litauisk turistsjef og norsk komiker. Det var også han som introduserte ordspillet i overskriften på dette innlegget; «Det er typisk norsk å være god, men typisk Hammerfest å være HammerBest».

Ordfører i Kvalsund kommune Terje Wikstrøm fortalte om gruvedriftsplanene i Kvalsund og ellers litt om forskjellige prosjekter de har planlagt der. Han var veldig opptatt av dette med å holde lokaldemokratiet lokalt, men det er en debatt jeg ikke akkurat skal legge meg oppi her. Nyetablert i Hammerfest, Asco, og Hammerfest Torskehotel  holdt presentasjon før dagen ble rundet av ved Odd Charles Karlsen, direktør Hammerfest Næringsforening. På kvelden var det vorspiel på Stage og festmiddag på Scandic Hotel. Der ble Serviceprisen og Næringslivsprisen delt ut. Gratulerer til vinnerne Sverre Øien AS og Viggo Eriksen AS!

Avslutningsvis vil jeg skryte litt av en Hammerfesting som virkelig er "up and coming" nemlig musiker Ragnar Teisrud. Vi var så heldige å få en liveopptreden av hans nye låt Vidde og Fjell. Den var alldeles nydelig så anbefaler alle å sjekke den ut. Ragnar er også med på Idol så det blir spennende å se hvordan det går. Jeg skal iallefall gjøre mitt for å stemme denne talentfulle Hammerfestingen så langt frem som mulig!

Jeg er veldig takknemlig for muligheten til å delta på Næringslivsdagen. Det var utrolig spennende, engasjerende og inspirerende! Jeg hadde omtrent sommerfugler i magen fordi jeg gleder meg sånn til å se fortsettelsen på alle de spennende planene og prosjektene som skal skje i Hammerfest fremover. Jeg fikk lyst til å være med på alt! Klarer vi sammen å kommunisere ut den stemningen og atomsfæren som var under Næringslivsdagen er jeg sikker på at Hammerfest kommer til å bli ett av de mest attraktive stedene i Norge for fremtiden. 

Kristiane Mauno Krystad
Hammerfestambassadør

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar